Kulturlivet – best i klassen på kjønnsbalanse ⋆ Kontekst
Kvinner i kultursektoren: F.v. Musiker og skuespiller Camara Christina Lundestad Joof, Sveriges kultur- og demokratiminister Alice Bah Kuhnke, og Frida Blomgren, politisk rådgiver i Kulturdepartementet i Norge.
Kvinner i kultursektoren: F.v. Musiker og skuespiller Camara Christina Lundestad Joof, Sveriges kultur- og demokratiminister Alice Bah Kuhnke, og Frida Blomgren, politisk rådgiver i Kulturdepartementet i Norge. Foto: Hedvig Franzén-Brunius

Kulturlivet – best i klassen på kjønnsbalanse

De statlige kulturinstitusjonene i Norden er bedre på likestilling enn resten av arbeidslivet, men kunstneriske stillinger og sjefsposisjoner domineres fortsatt av menn.

Hei der, denne artikkelen er hentet fra Musikkultur, eller er over ett år gammel. Artikkelen kan derfor inneholde utdatert informasjon, eller se litt merkelig ut.

Dette kommer fram i rapporten «Jämställd kultur», som danna noe av grunnlaget for diskusjonene under en konferanse i Stockholm denne uka.

«Hvem får være med?» var navnet på arrangementet, som samla 400 beslutningstakere, forskere og kulturutøvere fra hele Norden. Inkludering og integrering i kultursektoren var tema, og diskusjonene baserte seg på tre nye rapporter, gjennomført av Kulturanalys Norden. Arrangementet inngikk i Sveriges formannskapsprogram for Nordisk ministerråd 2018.

• Les også: Balansekunst med åtte tiltak til ministeren

Musikk- og orkestersektoren har flest menn

Norge er blant landene som i løpet av 2000-tallet har gått fra en tilnærma lik kjønnsfordeling til å ha fem prosent fler kvinner ansatt i statlige kulturinstitusjoner. Museumssektoren har flest kvinner ansatt, mens i musikk- og orkesterinstitusjonene er det fortsatt flest menn.

Tallene er henta fra rapporten «Jämställd kultur». Her har Kulturanalys Norden kartlagt hvor mange menn og kvinner som er ansatt i de statlig finansierte nordiske kulturinstitusjonene, fra 2000 til 2016. Den overgripende tendensen er at antallet kvinner i kultursektoren øker gjennom 2000-tallet.

• Les også: Strømmetjenestene er kjønnsdiskriminerende

Island – overvekt av kvinnelige sjefer

Rapporten viser også at det i flere nordiske land er en større andel menn i kunstneriske yrker, sjøl om andelen kvinner har økt gjennom 2000-tallet. Og til tross for at antallet kvinner i sjefsposisjoner i kulturlivet er høyere enn gjennomsnittet i arbeidsmarkedet, er det fortsatt større sannsynlighet for å finne menn i sjefsposisjoner. Unntaket er Island. Her er 75 prosent av sjefene i de statlig finansierte kulturinstitusjonene kvinner.

• Les også: Ble kjønnskvotert fra spillejobb

Advarer mot kvinnedominans

Forfatterne av rapporten peker også på en mulig bekymring ved utviklingen mot flere kvinner i kulturlivet: «Om tendensen med et økende antall kvinnelige ansatte i kultursektoren fortsetter, kan man stille spørsmål ved om vi ser en overgang fra en kjønnsintegrert kultursektor til et kvinnedominert kulturliv i Norden. Tidligere forskning viser at kjønnsutjevning i et yrke eller i en bransje kan være starten på en ny form for kjønnssegregering. (…) Nye former for kjønnsdeling tenderer også til å påvirke et yrkesområdes status og organisering. Med kunnskap om disse overgripende tendensene, kan det bli viktig å følge utviklingen på kulturområdet framover.»

• Les også: Tar verden inn i kultursektoren

Ikke best på mangfold

De statlige kulturinstitusjonene er flinke på likestilling mellom kjønnene, men er ikke best i klassen når det kommer til å ansette mennesker med utenlandsk bakgrunn. Andelen ansatte med utenlandsk bakgrunn øker, men ikke i samme takt som i befolkningen som helhet.

• Les også: Det moderne mangfoldet

– Det er grunn til å undersøke hvilke hindre som står i veien for å øke denne representasjonen, mener Erik Peurell, utreder ved Kulturanalys Norden.

Også her er det store forskjeller mellom ulike bransjer innad i kultursektoren. Orkesterinstitusjoner har for eksempel en høy andel ansatte med utenlandsk bakgrunn sammenlignet med museumssektoren. 

• Les også: Fryktløs fighter – portrett av Deeyah